به نقل از TheVerge، زمانی که Valve و IGN پنجشنبه گذشته فاش کردند که کنسول دستی جدید “استیم دک” (Steam Deck) محدوده گیم پلی با 30هرتز را هدف قرار داده، افراد کمی تحت تاثیر این محدودیت عجیب قرار گرفتن. اما پیر-لوپ گِریفِی از شرکت Valve این بحث را به توییتر کشاند تا نظر اصلی خود را روشن و یک ویژگی چدید از این کنسول قابل حمل را فاش کند.

اول، او میگوید که 30 فریم بر ثانیه (fps) پایین ترین حد چیزی است که این کنسول میتواند اجرا کند:

کامنت پیر-لوپ گریفی در مورد فریم ریت استیم دک

“هدف fps 30 به کف آنچه در تست عملکردی این دستگاه قابل اجرا در نظر گرفتیم، اشاره دارد؛ بازی هایی که آزمایش و نشون دادیم به طور مداوم از این حد پایین تر نرفته و از آن فراتر رفته اند. همچنین یک محدودکننده فریم ریت داخلی اختیاری برای تنظیم دقیق عملکرد دستگاه در برابر دوام و سلامت باتری وجود خواهد داشت.”

به عبارت دیگر، وقتی گِریفِی در اون مصاحبه با IGN گفت که “ما چیزی (بازی) پیدا نکردیم که به این دستگاه (Steam Deck) بدیم و نتواند اجرایش کند”، شما نباید انتظار داشته باشید که تمام بازی های مدرن و جدید با fps 60  اجرا بشوند. انتظارتان را کم کنید.

بازی پرتال 2

نکته فریبنده اینکه، یک انتخاب حالت FPS 30 چیزی است که شما میتوانید برای استفاده بیشتر از باتری این کنسول همواره روشن کنید. “همچنین یک محدودکننده فریم ریت داخلی اختیاری برای تنظیم دقیق عملکرد دستگاه در برابر دوام و سلامت باتری وجود خواهد داشت”. این شرکت قبلا گفته است که در بازی Portal 2 در مقایسه با حالت عادی که فقط تا 4 ساعت میتوانید بازی کنید، میتوانید با fps 30 تا 6 ساعت بازی کنید!

ولی آیا این حالت fps 30 خوب خواهد بود؟ این بعد از عرضه کنسول مشخص میشود. در بخش پاسخ این توییت، حساب Digital Foundry میگوید شرکت Valve تایید کرده که این کنسول دستی یک صفحه نمایش با نرخ رفرش متغیر (variable-refresh-rate (VRR) screen) ندارد و به این ایده دامن میزند که اگر بازی را روی صفحه استیم دک بر روی 30Hz قفل کنید، ممکن است V-sync مشکلات ناخوشایندی برای فرآیند ضربان سازی فریم (frame pacing) ایجاد کند.

پاسخ حساب Digital Foundry

“گزینه تنظیم 30 fps برای بازی هایی که لازمش دارند خوب خواهد بود، اما اطمینان حاصل کنید با v-sync روشن، یک فریم جدید با نرخ تجدید (refresh rate) تمام صفحه نمایش ها همگام و سینک باشد (یک چیز معمول برای کنسولها) تا یکنواختی تجربه آن حفظ شود. محدودیت نرخ فریم به 30 fps وقتی به صورت نابرابر بر 16.7ms/33.3ms/50ms پخش و اجرا شده یک تجربه عالی نیست”

گِریفِی هنوز جوابی به این توییت نداده. خواهیم دید در روزهای آینده چه اخباری پخش خواهد شد. نظر شما چیست؟

منبع: TheVerge

در باره ی نویسنده

یوسف

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *