برای داشتن وزنی ثابت، رژیم های سریع را خط بزنید!

افزایش وزن می تواند خیلی آهسته بر ما تأثیر بگذارد. در طول ماه های زمستان از غذاهایی لذت می بریم که احساس راحتی و گرما ایجاد می کنند. بسیاری از این غذاها معمولاً کالری بیشتری دارند، که معمولاً از چربی یا قندهای اضافی استفاده شده بدست آمده.

با ورود به ماه های تابستان، برخی از ما به این فکر می کنیم که چگونه به تناسب اندام برسیم و بدنمان چگونه در لباس حمام به نظر میرسد.
این نگرانی ها ممکن است با وسوسه جستجوی “راه حل سریع” برای کاهش وزن مواجه شوند. اما این نوع رویکرد احتمالاً به این معنی است که سال آینده دوباره در همین موقعیت قرار می گیرید.

با گذشتن از راه حل های سریع و رژیم های کوتاه مدت و انتخاب راه حل های طولانی مدت است که، شانس شما برای کاهش وزن و سالم ماندن در تمام طول سال افزایش می یابد.

کاهش وزن نباید یک راه حل کوتاه مدت باشد

چربی اضافی بدن یک عامل خطر برای ایجاد بیماریهای مزمن از جمله دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی است.
با توجه به اینکه از هر سه شهروند ایران یک نفر اضافه وزن بیش از حد دارند، بسیاری از ما ممکن است نیت خوبی داشته باشیم، اما در مورد آنچه می خوریم بهترین انتخاب را انجام نمی دهیم.

کاهش وزن تا حد زیادی، ایجاد تعادل بین انتخاب غذاهای مناسب و فعالیت بدنی است تا مقیاس های تعادل انرژی داخلی ما در جهت درست قرار گیرند.

در بیشتر موارد، رژیم های سریع مبتنی بر محدودیت کالری به عنوان وسیله ای برای کاهش وزن است. آنها بر استراتژی های مختلف تمرکز می کنند تا شما را مجبور کنند کالری کمتری بخورید بدون اینکه به طور فعال در مورد آن فکر کنید.

رژیم های سریع غالباً ویژگی های مشابهی دارند، مانند خوردن انواع کمتر غذا، روزه داری و جایگزینی وعده های غذایی.

اما کاهش وزن فقط به این دلیل نیست که یک یا دو غذا را برای یک یا دو ماه عوض کنید. این در مورد ایجاد الگوهایی است که به بدن ما عادات جدیدی را آموزش دهد که می تواند در آینده حفظ شود.

رژیم های غذایی کوتاه مدت و گزینه های رفع سریع از جهات مختلف محدود هستند. به عنوان مثال، رعایت آنها دشوار است، یا افرادی که از آنها پیروی میکنند می توانند پس از قطع رژیم به سرعت وزن خود را دوباره به دست آورند. در برخی موارد، تحقیقات کافی در مورد اثرات سلامتی آنها در دراز مدت وجود ندارد.

بیایید نگاهی به نحوه عملکرد برخی از این ویژگی ها در سه رژیم غذایی محبوب بیندازیم.

آب میوه گیری/سم زدایی

رژیم های آب میوه گیری یا سم زدایی معمولاً 2 تا 21 روز طول می کشند و فرد را ملزم می کند که روزه داری متمرکز بر آب میوه را امتحان کند، اغلب در ترکیب با مکمل های ویتامین یا مواد معدنی به جای همه وعده های غذایی.

افرادی که از این رژیم استفاده می کنند به دلیل کالری بسیار کم، به سرعت وزن خود را کاهش می دهند. اما این یک رژیم غذایی بسیار محدود است و به ویژه پیگیری طولانی مدت بدون خطر کمبود مواد مغذی دشوار است.

همچنین ، اگرچه ممکن است به عنوان یک کلمه کلیدی بازاریابی جذاب باشد ، اما سم زدایی فرایندی نیست که بدن باید انجام دهد. کبد ما در سم زدایی با کمک بسیار کمی، موثر است.

روزه داری متناوب

رژیم غذایی روزه داری متناوب، شامل ترکیبی از روزهای روزه داری و روزهای معمول غذا خوردن است. استراتژی های روزه داری شامل روزه داری کامل (در روزهای روزه داری هیچ گونه غذا یا نوشیدنی مصرف نمی شود) و روزه داری اصلاح شده (20 تا 25 درصد کالری در روزهای روزه داری مصرف می شود) است.

این رژیم غذایی به دلیل کاهش کلی کالری دریافتی منجر به کاهش وزن می شود. اما رعایت الگوی روزه داری سخت است زیرا باعث گرسنگی شدید می شود. به طور مشابه ، این رژیم غذایی می تواند منجر به پرخوری در روزهای معمول خوردن شود. اما با وجودی که مردم مجازند در روزهای غیر روزه دار آنچه را که می خواهند بخورند، تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد بیش از حد غذا نمی خورند.

به طور کلی ، برای افرادی که قادر به رعایت روزه داری متناوب هستند ، ما شواهد کافی در مورد فواید و مضرات رژیم در طول زمان نداریم.

محدودیت انرژی طولانی مدت بدون روزه ممکن است منجر به نتایج یکسان وزن شود و ممکن است رویکرد بهتری برای ادامه مدیریت وزن باشد.

رژیم پالئو

رژیم غذایی پارینه سنگی (paleo) طوری طراحی شد که غذاهای مصرف شده توسط اجداد عصر سنگ ما قبل از انقلاب کشاورزی را منعکس کند.

رژیم پالئو غذاهای فرآوری شده و قندها را حذف می کند. این توصیه با توصیه های رژیم غذایی مبتنی بر شواهد فعلی مطابقت دارد. با این حال، رژیم غذایی پالئو همچنین دو گروه اصلی غذایی، غلات و لبنیات، را حذف می کند.

در حالی که کاهش وزن کوتاه مدت ممکن است محقق شود، هیچ مدرک قطعی مبنی بر سود در کاهش وزن و تعادل تغذیه در بلند مدت وجود ندارد. افرادی که از رژیم غذایی پالئو پیروی می کنند ممکن است در صورت عدم دریافت غلات و لبنیات در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار گیرند.

بنابراین ارزش این را دارد که از رژیم غذایی پالئو در زمینه محدود کردن غذاهای فرآوری شده و قندها استفاده کنید. اما اگر فکر می کنید رژیم غذایی را به طور کامل اتخاذ کنید، مهم است که از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا مطمئن شوید که مواد مغذی ضروری را از دست نمی دهید.

مواردی که باید به آنها توجه کرد

چگونه میتوانید تشخیص دهید که آیا رژیم غذایی به موفقیت طولانی مدت منجر می شود؟ این چند سوال را در مورد آن رژیم غذای بپرسید:

آیا شامل غذاهای پنج گروه غذایی است؟

آیا انعطاف پذیر و کاربردی است؟

آیا می توان غذاها را به راحتی در سوپر مارکت خریداری کرد؟

اگر پاسخ این سه سوال “بله” است، به احتمال زیاد پاسخ خوبی دارید. اما اگر حداقل یک “نه” دریافت می کنید، ممکن است بخواهید با دقت فکر کنید که آیا آن رژیم غذایی برای کاهش وزن مداوم مناسب است یا خیر.

البته مشاهده نتایج رژیم غذایی نیز بستگی به میزان تعهد شما دارد. اگرچه ممکن است تعهد در کوتاه مدت آسان تر باشد، اما اگر می خواهید وزن خود را در تمام طول سال حفظ کنید، مهم این است که بررسی انتخاب های غذایی خود را جزء برنامه معمول خود قرار دهید.

در باره ی نویسنده

یوسف

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *